amir -seym ( امیر ثبوت)

amir -seym ( امیر ثبوت)

وبلاگ اختصاصی امیر سِیم (سِیم سار) : ارائه انواع مطالب ادبی،حقوقی، حکیمانه و غیره
amir -seym ( امیر ثبوت)

amir -seym ( امیر ثبوت)

وبلاگ اختصاصی امیر سِیم (سِیم سار) : ارائه انواع مطالب ادبی،حقوقی، حکیمانه و غیره

اشتراک و افتراق جرم کلاهبرداری با اختلاس (ماده1-5 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری)

در جامعه بعضا یا بهتر بگم اکثرا می شنویم که جرم کلاهبرداری و اختلاس صورت گرفته است و عموم مردم این دو نوع جرم را یکی دانسته و یا اینکه تفاوت آنها را مشخصا نمیدانند لذا بر آن شدیم که نکته حقوقی امشب را به تعریف این دو جرم و ذکر وجوه افتراق و اشتراک آنها اختصاص دهیم.  

کلاهبرداری : عبارت است از مانور متقلبانه + ربودن مال غیر .

اغلب مردم تصور می کنند شخصی که با دادن یک وعده واهی در قالب یک دروغ ساده، مال آنها را برده کلاهبردار محسوب می شود حال آن که صرف گفتن یک دروغ ساده، نمی تواند مانور متقلبانه تلقی شود و عنوان مجرمانه دیگری به خود می گیرد.

اختلاس :  به زبانی ساده اختلاس نوع خاصی از خیانت در امانت است که مأموران دولتی از طریق تصاحب وجوه و اموالی که بر حسب وظیفه به آنها سپرده شده است، مرتکب می‌شوند.

وجوه افتراق :

-در کلاهـــــبرداری مرتکــب می تواند کارمند دولت  یا فرد عـــــادی باشد اما در اختلاس مرتــکب باید حتما کارمند دولت باشد.
-در اختـــــلاس باید مال متـــــعلق به دولـــــت یا سپـــــرده شده به دولت اما در کلاهبـــــرداری مال می تواند متعـــــلق به دولـــــت باشـــــد یا نباشد.
-در اختـــــلاس همانند خیانت در امانت اول مال به مرتکـــــب سپرده می شود بعد تصاحـــــب می کند لذا بعد از أخذ مال جرم واقع می شود اما در کلاهبـــــرداری به محض گرفتن مال جـــــرم واقع می شود.

وجوه اشتراک :

-در هر دو مـــــال با رضـــــایت به مرتـــــکب سپرده می شود.

- در هر دو مرتـــــکب باید مـــــال را تصاحب کند.

-در هـــــر دو مرتکب باید انتـــــفاع مالی ببرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.